Sistema Intern d'Informació
El canal intern d’informació és una eina que permet alertar confidencialment sobre sospites de mala conducta a dins d’una organització. És una eina per reduir els riscos i crear confiança, ja que permet als responsables de les organitzacions detectar la mala conducta en una etapa primerenca i adoptar mesures correctores per evitar que es torni a produir.
S’implanta en aplicació de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del dret de la Unió i la Llei 2/2023, de 20 de febrer reguladora de protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció,.
És important llegir-se el Reglament de gestió del canal intern d’informació abans de presentar una comunicació i la informació relativa al Tractament de les dades personals del Sistema Intern d'Informació. Si tens dubtes, també pots consultar les preguntes i respostes més freqüents sobre el Canal Intern d'Informació.
Principis generals
El Sistema intern d’informació d’aquesta entitat respectarà en tot moment els principis de confidencialitat, protecció de dades, accessibilitat, anonimat, independència i autonomia, presumpció d’innocència i bona fe.
Quines conductes es poden denunciar a través d’aquest canal?
Les conductes que poden ser objecte de denúncia són:
- Infraccions del Dret de la Unió en contractació pública, productes i mercats financers, prevenció del blanqueig de capitals, protecció del medi ambient, salut pública, protecció de la privacitat etc.
- Infraccions penals
- Infraccions administratives molt greus i greus
- Vulneracions del dret laboral en matèria de seguretat i Salud en el treball, a la prevenció del assetjament així com la prevenció de Riscos laborals.
Altres tipus de fets no inclosos en el llistat anterior NO seran susceptibles de tramitar-se via el Canal Intern d’Informació i es derivaran als canals adequats per a la seva resolució. Per tant, aquest canal no és una bústia de suggeriments, queixes o reclamacions que poden tramitar-se a través de l’Oficina d’Atenció al Ciutadà.
Qui pot presentar una denúncia?
El canal està creat per a les persones que puguin tenir coneixement d’una presumpta infracció en un context laboral o professional. Per tant, podran fer-lo servir:
- Treballadors i ex-treballadors
- Autònoms
- Membres del patronat
- Becaris
- Treballadors/es en període de formació
- Estudiants en pràctiques
- Qualsevol persona que treballi per o sota la direcció de contractistes, subcontractistes i proveïdors
En aquest cas els informants gaudiran d’una sèrie de mesures de protecció per tal d’assegurar el seu anonimat. Qualsevol persona podrà presentar una denúncia, però només tindran protecció a efectes de la Llei les persones mencionades anteriorment.
Com tramitar una denúncia?
Les denúncies es podran presentar a través del següents mitjans habilitats a l’efecte:
- Per correu postal, dirigit a Ronda dels Pinetons, 8, 08100, Mollet del Valles a l’apartat de canal intern d’informació.
- A través de correu electrònic per l'adreça sii@fsm.cat
- Mitjançant el següent aplicatiu (Anònim) - EN CONSTRUCCIÓ
Canal extern d’informació
La llei estableix que tota persona física podrà informar de presumptes infraccions mitjançant canals externs d’informació, sigui de forma directa o prèvia comunicació a través del corresponent canal intern.
A Catalunya l’ Oficina Antifrau de Catalunya és qui assumeix les funcions d’Autoritat Independent de Protecció de l’Informant. https://www.antifrau.cat/ca/bustia-de-denuncies-anonimes.html