Des de l’FSM volem millorar la comunicació entre el professional i la persona atesa. Per assegurar la comprensió de tota la informació rebuda és important que sempre facis tres preguntes al teu professional sanitari: què tinc?, què haig de fer? perquè ho haig de fer?
I tu? Ja ho has provat?
"Fes sempre tres preguntes" és una campanya de la Xarxa d'Hospitals i Centres Promotors de la Salut (HPH) que té per objectiu de millorar l’alfabetització en salut de la ciutadania i apoderar-la en la presa de decisions sobre la seva salut: l’usuari ens ha d’entendre i el professional s’ha de fer entendre.
Des de l’FSM volem millorar la comunicació entre el professional i el ciutadà i li agrairíem que apliques el mètode de les 3 preguntes per assegurar la comprensió de la informació rebuda. I que a la sortida entregues la enquesta sobre el grau de comprensió de la informació rebuda.
L'objectiu final és facilitar la presa de decisions compartides fomentant el principi de la participació activa i el de la promoció de l’autonomia i la independència, del model ACP de l’FSM a través de l’alfabetització en salut.
Com funciona?
El projecte pretén simplificar l'acte de comunicació en les consultes de salut, facilitant a la persona atesa la comprensió del que està passant i millorar el coneixement de la propia salut, amb l'objectiu d'empoderar-se i adquirir habilitats per poder cuidar-se millor.
Per a aconseguir-ho, es plantegen tres preguntes que la persona atesa ha de fer sí o sí al seu professional de salut:
- Què tinc?
- Què he de fer?
- Perquè ho he de fer?
El projecte es va iniciar a prinicipis de 2022 amb una prova pilot de procés. Es va recollir la opinió de la ciutadania a través d'una enquesta pre campanya. El mateix 2022 es va iniciar la fase 2, combinant dues enquestes, l'enquesta pre campanya i l'enquesta post campanya amb o sense la informació de les tres preguntes recomanades a fer al professional.
Iniciem la tercera fase!
Aquest mes de febrer iniciem la tercera fase, la Unitat 1 d'Hospitalització i la Unitat de Cirurgia Sense Ingrés (UCSI).
Es repartirà un tríptic informatiu i material sobre les preguntes perquè les persones ateses s'ho enduguin a la consulta i una enquesta després de la seva estada a l'Hospital per valorar si les tres preguntes li han facilitat la comprensió sobre el seu procés de salut.