En el marc de la campanya “ Fes sempre tres preguntes” del programa “Salut Sense dubtes” de la Xarxa d’Hospitals i Entitats Promotores de Salut comencem una nova etapa en la qual es posarà a disposició de les i dels usuaris , des de la pantalla de consultes externes, o amb pósters a l’hospital de dia o salut menta, entre d’altres serveis, la recomanació de fer aquestes preguntes al professional de la salut .
Aquesta campanya està directament vinculada amb el principi de “participació activa” del nostre model ACP entenent que, la persona que comprèn allò que té, sap què ha de fer i el per a què, és una persona millor preparada/alfabetitzada per a prendre decisions compartides amb el professional i per tant fomenta la seva participació activa respecta el control i millora de la seva salut.
Durant el 2021 ja es va fer la primera prova pilot a 66 persones de Salut Mental o de Consultes Externes d’ORL amb grans resultats.
Què és la campanya “Fes sempre 3 preguntes?”
La Campanya “Fes sempre 3 preguntes” va dirigida als pacients per millorar la comunicació durant la seva visita o consulta amb el professional de la salut. Està basada en el programa Ask Me 3© (Institute for Healthcare Improvement, Boston, Massachusetts, Estats Units), que ja s’ha implementat àmpliament a països com Estats Units, Regne Unit o Irlanda.
L’objectiu és simplificar el procés comunicatiu entre els professionals de la salut i els pacients, familiars o cuidadors que visiten els seus centres, un dels eixos principals de l’Alfabetització per a la Salut o Health Literacy. L’OMS té a la seva agenda 2030 la promoció de l’alfabetització per a la salut entre un dels seus objectius, des de setembre passat.
A través d’una guia de tres preguntes: -1) Què tinc? 2) Què he de fer? 3) Per què ho he fer?, es vol apoderar el pacient per tal que surti de la consulta o visita amb una informació valuosa, ordenada i imprescindible per entendre el seu procés i seguir el seu tractament.